13 oktober 2010

NU är det på riktigt

Vi ska ha barn igen!! VI SKA HA ETT BARN TILL!! Nu känns det i hela kroppen, det där som vi egentligen känt till och berättat om i flera, flera veckor. Det är redan i vecka 19, men först idag var vi på första ultraljudet och det är ju då det händer - i alla fall som pappa.

På väg mot sjukhuset kom nervositeten. Är allt som det ska? Är allt verkligen som det ska? Och hur många är det där inne egentligen? Tänk om det är två.. eller tre... eller... FYRA... Och är allt verkligen som det ska? Fyra?! Nej, inte fyra men kanske tre. Det är säkert tre! Det känns som tre.

För en gång skull i god tid - hinner fika - läsa - och vänta - läsa - och fundera. Så plötsligt är det vår tur - i ett provisoriskt rum - men alla maskiner finns där precis som de ska. Vaselin(?) på frugans mage - "Nu blir det lite kallt" - fram med ultraljudsmojängen - och det rör sig därinne. Det rör sig ett litet barn därinne! JAG HAR ETT LITET BARN SOM RÖR SIG DÄRINNE!! ETT litet barn! Ett litet BARN!

Plötsligt känner jag hur hela kroppen stilla börjar darra. Blir alldeles varm och kall och lätt och tung. Det är mitt barn på skärmen. Så liten och så WOW. Vill att det aldrig ska ta slut - att sköterskan ska hålla på och visa i evighet - och samtidigt är det så otäckt att hon aldrig slutar. Varför tittar hon så länge? Vad är det hon måste kontrollera om och om och om igen? Vad hon mäter mycket! "Då var det slut på förhandstitten" säger hon och slutar. Redan? Men....? Men..? "Allt såg bara bra ut". Det går att andas ut, att andas lugnt. Andas. Och bara njuta.

Vi går därifrån och jag har fyra fantastiska bilder i näven. Fyra bilder med huvud, ben, armar, ryggrad, urinblåsa. Den svarta fläcken är urinblåsan för mitt barn är kissnödigt. Sträcker på mig och känner mig stolt som en tupp. Upprymd. Lätt. Fantastisk. Jag - en trebarnsfar. TREBARNSFAR! Känner hur de lätta darrningarna kommer tillbaka och det känns fantastiskt.

Idag kom vändningen. Förut skulle vi ha ett barn till. Vi berättade. Vi funderade. Vi började tänka på ny bil. Men idag vände det. NU är det på RIKTIGT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.