06 april 2011

Det var väl på tiden

Nu får Astrid Lindgren lite ny välförtjänt credit genom att få efterträda en annan stor författarinna på 20-sedeln. Det var väl på tiden. Tänk om hon nu också kunde få nobelpriset i litteratur, precis som Selma Lagerlöf, även om det samtidigt skulle vara botten att tilldela det postumt istället för när hon fortfarande var i livet. Men barnlitteratur räknas väl så klart inte, hur bra den än är. Så det är väl ingen risk.

Min första tanke var faktiskt att hon borde fått ståta på någon högre valör, men kom sedan att tänka på att tjugan ju är så ofantligt mycket vanligare så att det egentligen är den bästa sedeln. Den känns också lite mer jordnära än den där 1000-lappen till exempel. Även om jag personligen hellre har en bunt tusenlappar än en bunt tjugor, om jag nu tvingas välja. Sorry Astrid.

Sen ska tydligen alla mynt bli guldgula, så att det känns som att man äger en mindre skatt varenda gång man öppnar myntfacket.

Avslutningsvis kan jag inte hålla mig från en vända till avdelningen skryt. Jag träffade Astrid och hennes systrar en gång i Vimmerby och de var riktigt häftiga tanter alla tre. Kanske skriver mer om det en annan gång. Eller inte.

Läs mer: dn, svd, gp, ab, exp,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.