03 juni 2014

Grov misshandel av en lagg

Det finns några saker som är helt förbjudna. Totalt. Exempelvis slå ner okända människor på stan, invadera andra länder, sno gamla tanters handväskor och diska gjutjärnsstekpannor i diskmaskinen. Det där sista brottet har jag nyss gjort mig skyldig till. Två gånger.

Hittade en pannkakslagg på Myrorna och kunde bara inte låta bli att köpa. Har varit sugen länge på att skaffa en ny, men inte riktigt kunnat motivera det för mig själv. Men så fanns den här på en hylla, i jättefint skick. För 85 kronor. Kunde inte låta bli. Men så började jag känna lite nogrannare i den och det kändes inte helt hundra procent fräscht, utan snarare tvärtom. Så jag började skrubba. Och skrubba. Krafsa och skrubba. För att till slut ta det drastiska beslutet att diska den i diskmaskinen. Jag vet, det är kanske inte så upprörande för de flesta - men för vissa är det en dödssynd. Själv insåg jag att det inte skulle funka att steka i den utan viss obehagskänsla. Om den inte varit helt ren vill säga.

Nydiskad så var den fräschare, men ändå fanns det spår av många, många, många års användning. Nu menar jag inte patina, utan ett lager inbränd pannkakssmet som inte lossnat. Så jag skrubbade, skrubbade och skrubbade igen innan jag stoppade in den i diskmaskinen en gång till. Grov misshandel.

Resultatet blev i alla fall att det inte fanns ett uns kvar av gamla rester från någon man inte känner till. Ingen obehagskänsla. Och nu handlar det om att istället bygga upp. Smörja, smörja, smörja. Hoppas att den blir perfekt så klart. Men annars, vad är väl 85 kronor i det här sammanhanget?

Någon dag blir det i alla fall pannkakor.

(dag 58)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.