21 juni 2011

Skriva en kokbok

Idag fiskpudding. En av stortjejens favoriter och ett helt ok sätt att använda fiskbullar om man nu gör det på just fiskbullar. Fiskpudding var en favorit för mig med när jag var liten och var hos mormor, men när jag nu lagar så får jag inte till den riktigt som hennes. Trots att jag försökte få receptet. Problemet med recept från mormor var bara att hon aldrig lagade efter recept. Och försökte man skriva ned medan hon lagade eller medan man hjälptes åt, så var det inte helt enkelt.

"Hur mycket salt ska man ta till fiskpuddingen?"
"Tja, man tar lite så här ungefär, det får man känna sig fram till.."
"Jaha, men hur mycket av fiskbullespadet?"
"Ja, det är inte så noga. Man tar i lite tills det verkar bra. Det beror lite på konsistensen."
"Men ska man ta hälften eller en deciliter eller..?"
"Det har jag aldrig funderat på så noga. Du vet när man lagat mat så länge som jag.."

Ibland funderade jag på att spela in de där samtalen och skriva rent dem. Göra en annorlunda kokbok. Men det gjorde jag inte. Och det ångrar jag lite nu.

2 kommentarer:

  1. Inser just att mina (eventuella) barnbarn kommer att bli lika frustrerade de.
    jag lagar mat, överlag, på exakt samma sätt.
    Vare sig det ska bakas eller slängas ihop någon stek i ugnen eller så.
    Ugnstermometern gick sönder för säkert 5 år sedan - gör inget - jag gissar mig fram till ungefärlig tid på allt från kött, fisk, grönsaker osv.
    Decilitermåtten brukar ha ben i detta hem och återfinns säkrast på annan plats än i sin låda i köket - det går bra att "skjuta från höften" där med.
    Öva på du bara, så har du snart egna ihoptrollade recept att skriva en kokbok om!
    ;)

    SvaraRadera
  2. Kämpar på, men det trista är ju att vi hamnat i korv- och köttbulleträsket och så jäkla spännande blir det inte. "Stek korven tills den är klar. Sedan ät med nykokt pasta. Eventuellt lite ketchup. Bon aptetit!" :P

    Nej, så illa är det inte. Men det är lätt att tänka imorgon.. och så tar man fram den där falukorven eller Mamma Scan. Men som sagt, jag kämpar på och blir lite mer så där coolt skjutande från höften för varje dag, eller år. Typ.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.