26 maj 2011

Genusfunderingar på hamburgerstället

Häromdagen stannade vi till på Mc Donalds för att äta lite. Jag, sonen och stortjejen. Konstigt nog protesterade de inte våldsamt, precis som de aldrig gjort annars. För man får ju en leksak. Så även denna gång. Och det är ungefär här jag börjar reta mig. Tjejen i kassan tog en snabb blick på barnen, plockade fram happy meal-kartongerna och frågade: En Barbiegrej och en bil - är det ok?

Det var helt ok, tyckte barnen och stortjejen valde det lilla Barbieblocket med tillhörande klistermärken med bilder av högklackade skor mm - rosa och puttinuttigt. Sonen valde bilen med ett monster som fälls upp när den krockar med något. För det var ju så tjejen tänkte när hon frågade, det var så jag tänkte när hon frågade och det var så barnen tänkte att det skulle vara. Vi är alla ganska formade in i könstänkandet. Men det var inte dit jag ville komma, även om det också retar mig: Att jag också direkt associerar Barbiegrejen till dottern och bilen till sonen. Och att jag bidragit till att de tänker likadant.

Men som sagt. Det var inte dit jag ville komma.

Det som retar mig och som legat och skavt i bakhuvudet är det faktum att de flesta gånger som vi varit på gyllene bågen så har det bara funnits EN kategori leksaker och dessa har - om man nu ska hålla fast vid könsstereotypt tänkande - varit ganska passande för killar, men självklart även för tjejer: lasersvärd, monster osv. När det istället/även är leksaker som är väldigt tjejiga (åter könsstereotypt tänkande) - i detta fall Barbiesaker - så finns det naturligtvis även leksaker som "passar bättre" för killar. Varför? frågar jag mig trött. Varför kan killar inte leka med "tjejiga" saker? Och varför ska även Mc Donalds ägna sig åt att pränta in "Barbie-idealet" i småtjejer? Och kanske framförallt - varför åker man dit gång på gång och släpar hem nya plastiga skitgrejer samtidigt som världen ser ut som den gör?

Om man ska lägga något litet på plussidan så hade de här leksakerna varken batterier, ljud eller lysande lampor. Kors i taket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.