18 mars 2011

Vegetarianer ska sparkas!

En gång bestämde jag mig för att bli vegetarian. Så kan det bli ibland. En naturlig övergång från att äta mindre och mindre kött till att vilja testa hur det var att inte äta det alls. Skulle väl bara prova en kortare period, men den kortare perioden blev till sju år.

Om det hade varit idag och om jag jobbat på LRF så hade några velat att jag fick sparken. Så kan det vara ibland. Det är bönder i Orsa som tycker att deras medlemsavgift inte ska avlöna såna som tycker att det de gör i sin yrkesroll inte är moraliskt försvarbart. De fick däremot inget stöd från Dalarnas styrelse.

Själv åt jag ägg, mjölkprodukter, grönsaker, rotfrukter och bröd med glädje när jag var vegetarian.
Nu är det ju inte alla vegetarianer som äter ägg och/eller mjölkprodukter, men inte heller alla bönder har slaktdjur. En del har faktiskt mjölkdjur, värphöns eller... vad kallas det nu igen... grönsaksodlingar. Det är ju ganska individuellt hur man väljer att leva sitt liv. Såväl som bonde som konsument. Nu tror jag att motionen från Orsa handlade om de som är vegetarianer av etiska skäl. Men de äter också grönsaker, rotfrukter och spannmål. Från svenska odlare.

Själv testade jag alltså i sju år. Men så en dag började det där med kött kännas ganska lockande igen. Det började vattnas lite i munnen. En längtan kom krypande. Allt oftare. Det året fick vi var sin låda med lite blandade godsaker i julklapp på jobbet. Marmelader och ostar. Kex. Och en bit rökt kött. Då var det kört. Då lämnade jag vegetarianen bakom mig och konverterade. Blev nästan "köttarian" på kuppen. Vad säger grönsaksodlarna om det?

Läs mer: dn, Lantbruk & Skogsland, atl,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.