08 oktober 2012

Löpning - Seriöst, hur gör man?

För ungefär en månad sedan köpte jag nya träningskläder och laddade ner betalversionen av Endomondo till mobilen. Ungefär så långt kom jag eftersom förkylning satte stopp för att fortsätta. Men nu. Nu är jag frisk och nu är det fasen stört omöjligt att komma igång och springa. Seriöst, hur gör man? Hur tar man sig ut?

På morgonen är det omöjligt. Det går bara inte att gå upp tidigare än jag redan gör, åtminstone inte för att springa. Det finns inte ens på förslagslistan. Efter jobbet - före middagen någon av de dagar jag inte lagar mat - vore ju bra, men är helt omöjligt för då är jag vrålhungrig. Jag skulle ramla ihop, skakande i en liten hög någonstans om jag ens försökte. Tro mig.

Efter middagen är jag för mätt, så då måste maten få smälta lite. När det börjar fungera igen är det dags att lägga barn. Och när de väl har somnat så är jag för trött. Så allvarligt talat - hur bär man sig åt för att kombinera löpning med småbarn, om man nu vill ut och springa under veckan?

6 kommentarer:

  1. Du måste äta ett ordentligt mellanmål vid tretiden och sedan springa där före maten. Om man inte vill springa om morgnarna och är småbarnsförälder är det typ den enda lösningen.

    SvaraRadera
  2. Jag får testa, men det får ju bli typ en andra lunch.. Rejält mellis iaf. Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  3. Hahaha känner igen det där. Men med tvisten att jag kan träna som bara den varannan vecka o den andra får jag stjäla halvtimmar här o där. En bra vecka brukar jag få till tre tillfällen genom att skippa lunchen o skarva en kvart m dagis. Ibland blir de inte alls. Men jag försöker se det som att all träning som blir av är bra.

    /Veronica

    SvaraRadera
  4. Ajdå, verkar tufft att få flyt i "träningsprogramet" med varannanveckas-schema. Kämpa på :) Men man får väl göra som du skriver - se det som att all träning är bra. Får väl tänka att det är bättre att jag kommer ut en gång i veckan än ingen alls. Men ändå, att det ska vara så jäkla svårt.

    SvaraRadera
  5. Jag går ut sent, ibland så sent som 23.00. När allt är svart och alla sover. Vi har ingen gatubelysning där jag bor men för mig fungerar det att gå/springa även i mörker eftersom jag kan vägarna och har hyfsat bra mörkerseende.

    Nu löptränar jag ju inte på riktigt. Jag varvar stavgång med löpning för att inte springa sönder knäna innan jag gått av mig litet till (10 kg klara, 20 kilo kvar), men den bästa känslan har jag när jag sprungit.

    Jo förresten. Jag har fem barn mellan 3 och 12 och allt ansvar för hus och hem och barn i veckorna. Ingenting blir gjort före 22.00 men får jag inget gjort mellan 22 och 24 så skrumpnar själen.

    SvaraRadera
  6. Kul att hitta en ny kommentar när man kikar in på bloggen första gången i år :)

    Är visserligen kvällsmänniska, men ska jag ut vid elva så kommer jag inte somna förrän vid tre... Oavsett har jag pajat vristen nu - jag kom nämligen igång och tränade vilket straffade sig - så det är mest en massa gummibandsövningar som gäller för tillfället.

    Aldrig får man vara riktigt nöjd.

    SvaraRadera