25 mars 2014

Sånt som vuxna gör...

En dag berättade 4-åringen att han ska bo i Stockholm när han blir stor.
- Jaså, sa jag. Vad ska du göra där då?
- Sånt som vuxna gör.
- Jaha, vad är det då?
- Sitta vid datorn, greja med telefonen och sånt där.

Visst, på ett plan är det lite gulligt, men det är fasen mest skrämmande om man tänker efter. Det säger dessvärre så mycket om mig och min uppmärksamhet som allt för ofta och allt för mycket riktas åt fel håll. Mot facebook, twitter och instagram. Mot det där som pågår i någon sorts pseudoverklighet där alla vill vara lite roligare, smartare, snyggare och bättre än de tror att de egentligen är. Där alla vill bli bekräftade. Hela tiden. Av andra lika bekräftelsetörstande människor. Alltså dit man kan fly när man vill vara någon annan ett tag. Eller bara en liten begränsad del av sig själv.

Det fick mig i alla fall att tänka efter riktigt ordentligt. Det i sin tur slutade med att jag raderade alla tre apparna - fb, twitter och insta tillsammans med en rad andra appar - och efteråt kände jag mig faktiskt helt hög. Sån jäkla befrielse. Och ja jag vet att det låter fruktansvärt pretto, men mitt beteende hade närmat sig ett beroende. Eller närmat sig. Jag var beroende kan man säga. Och visst, om en vecka kanske alla apparna är tillbaka. Vad vet jag. Men det är i alla fall skönt att återupptäcka att det fortfarande finns ett fullt fungerande liv vid sidan av. Ett liv fullt med en massa annat av sånt som vuxna gör. Och borde göra.

Det ironiska är att detta inlägg kommer att publiceras på twitter.

Helt automatiskt.

Men jag är inte där. Inte nu i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.