10 augusti 2013

Novell: Ö

Han hade simmat drygt fem varv runt ön nu. Den var visserligen liten och han simmade relativt snabbt, men Åsa höll på att bli totalt vansinnig.
-JAG DRAR SNART!, hade skrikit argt åt honom när han passerade bakom den ankrade båten.
Där hade hon suttit i säkert tjugo minuter nu efter det att hon packat ihop alla matrester och matgrejer, filten, kläderna, deras böcker och alla andra saker, lastat över allting i båten och hällt vatten på eldstaden. Han hade bara flinat och simmat vidare.
-Jag ska simma Vansbrosimningen nästa år, hade han sagt förut. Därför måste jag träna. Det blir coolt serru.
Efter det hade han hoppat i och ropat “Sex varv!”.
Vansbrosimningen. Det var ju för fasen nästan ett år tills dess och att simma sex varv runt en liten satans ö som en jäkla anka var väl för fasen ingen träning, tänkte hon surt. Han gjorde det säkert bara för att hon berättat om när hon sprang Lidingöloppet. Hur tufft det var. En riktig utmaning. Grejen var ju att hon egentligen inte sprungit. Hon hade tänkt springa, men backat ur i sista stund. Tänkt att det var alldeles för jobbigt. Det verkar ju fasen så jobbigt. Och nu var det för pinsamt att berätta sanningen. Nej, inte pinsamt. Omöjligt.
Hon ryckte till när han flinande hävde sig upp i aktern och hon blängde surt.
-Tiden?, frågade han. Vad blev tiden?
-Vad då tiden?, fräste hon. Vilken jävla tid?
-Du måste ju klocka mig, fattar du väl! Det är ju viktigt det här. Tiden och så, menar jag. Har förresten bestämt mig. Det blir en Svensk klassiker istället. Lika bra att köra all the way, ända in i kaklet, som vi säger hemma.
Han log skevt och hon fnös.
-En Svensk klassiker? Du?!
Hon kunde ändå inte låta bli att le tillbaka vid tanken.
-Du?!, sa hon igen och skakade på huvudet.
-Jovisst serru. Det blir jäkla mycket träning. Jäkligt mycket, säger jag bara. Löpning, simning, cykling, armstyrka, Det krävs mycket armstyrka till simningen. Tro mig. Mycket pumpa på gymmet. Maskiner och sånt, du vet. Biceps och triceps och vad fasen det heter. Roddmaskiner och.. ja.. du vet sånt där gym… ja, maskiner och sånt, alltså. Du får förresten ro hem. Jag orkar fan inte.

2 kommentarer:

  1. Bra! Mycket "fasen" blev det.

    SvaraRadera
  2. Tack. Jag håller med, men det blev lite så av bara farten :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.