21 november 2010

Spotify från barndomen

Fick för mig att sätta ihop en Spotify-lista med de där låtarna som "alltid" spelades i bilen när jag var barn. På 70-talet. Kanske någon från början av 80. När vi åkte runt i en grön Passat och senare en grön Audi 80 på vägarna i Sverige. Utan bälte i baksätet. Eller så spelades de hemma. På den gamla skivspelaren som gick sönder när jag snurrade tallriken jättefort åt fel håll, för att testa. Det som hände var just det. Att den gick sönder. Jag vågade inte erkänna. Trasig? Jasså. Ja, jag vet inte... Fast alla visste. Att det var jag.

Det blev reparation hos min lillasysters klasskompis pappa. Han var duktig på att laga saker hemma i garaget. Radioapparater, brödrostar, högtalare och skivspelare. Tekniska prylar. Han hade lager med porrtidningar, eller om det var filmer, sa ryktet. Men om det var sant vet jag inte. Det kanske var en tidning eller en film, eller inget alls. Känns inte som att det spelar så stor roll faktiskt. Inte nu. Skivspelaren blev i alla fall lagad och med det kom förhållningsorder. Inte röra. Eller i alla fall extrem försiktighet. Pengar växer inte på träd. Sa pappa.

Nu blev det en lista med mest hans musiksmak från dåtiden. Jag minns bara att min mamma lyssnade på Jag vill tacka livet. Den finns med. Hon borde lyssnat på något mer.

Som ni förstår är listan inte alls komplett. Alldeles säkert inte rättvis. Men den är som jag minns den. Kanske lägger jag till någon låt som hoppar fram ur minnet.

Undrar hur mina barns lista ser ut en gång. Om de gör en över sin barndom. Med vår musik. Min och frugans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.